Middagstips.

Jag ramlade över ett recept häromdagen, det lät väldigt gott och idag slog jag till och provade laga det.

Resultatet? Supergott, och jättelätt att tillaga :)

Saffranskryddad fisksoppa
:



  • 400 g torsk
  • 300 g laxfilé
  • 1 purjolök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 msk hummerfond
  • 2 dl vatten
  • 2,5 dl vitt matlagningsvin
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl créme fraiche
  • 1 paket saffran
  • 1 tsk timjan
  • 1 tsk basilika
  • Salt och svartpeppar efter smak.
1. Strimla purjolöken, finhacka vitlöken och fräs i olja.
2. Tillsätt salt, kryddor, vatten, fond, grädde och créme fraiche, låt sjuda 10 min.
3. Skär under tiden fisken i bitar, ca 2x2 cm.
4. Lägg i fisken, koka upp och sjud tills fisken är klar (ca 20-30 min)

Servera med bröd och eventuellt en klick créme fraiche!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback